zrobiłem małą ściage na jutro ;p z tych materiałów ktore dała babka:
Myślenie grupowe – powstaje ono w sytuacji gdy dążenie do porozumienia i jedności przeważa nad dążeniem do wybrania najlepszego rozwiązania. Pod wpływem takiego myślenia grupa może podjąć decyzje, która ma na celu uniknięcia sytuacji konfliktowej. Zalety: -posiadanie dużej ilości informacji –wygenerowanie większej liczby wariantów rozwiązań problemu decyzyjnego –dobre rozpoznanie problemu decyzyjnego i jego wariantów –wybór dobrego rozwiązania –duży stopień akceptacji wybranego wariantu –większa ogólna suma wiedzy lub informacji –uczestnictwo w podejmowaniu decyzji zwiększa ogólna akceptację końcowego wyboru – lepsze zrozumienie decyzji Wady: -wystąpienie zjawiska przesunięcia ryzyka w grupie –wystąpienie zjawiska myślenia grupowego –przyjęcie strategii zwykłej większości –przyjęcie strategii dyrektora –kompromis –wysokie nakłady finansowe, ludzkie –wysoka czasochłonność –nacisk społeczny –akceptacja pierwszego rozwiązania –indywidualna dominacja Strategie grupowe podejmowania decyzji: -rutynowe podejmowanie decyzji –twórcze podejmowanie decyzji –negocjacyjne podejmowanie decyzji. Zachowania grupowe: -struktura grupy –role grupowe –proces grupowy –styl grupowy(społeczne relacje pomiędzy członkami grupy) –normy grupowe(standardy między członkami grupy) Rodzaje grup decyzyjnych: -interaktywna(problem/dyskusja/glosowanie) –nominalna(przedstawienie pomysłów/dyskusja/ocena/glosowanie) –delficka(członkowie nie są jednocześnie obecni fizycznie) Kryteria oceny decyzji grup: -jakość decyzji –akceptacja –oryginalność Sytuacyjne cechy grupowego podejm. decyzji: -dostęp do wiedzy fachowej –zasięg podmiotowy decyzji –konflikt w obrębie grupy
Członkostwo grupowe: -ekspert(przekazuje wiedze reszcie grupy) –przedstawiciel(reprezentuje interesy określonych stron) –współpracownik Planowanie- jest zbiorem czynności, który ma na celu przygotowanie działania. W planowaniu mamy do czynienia z procesem stawiania celów. Proces stawiania celów: -wytworzenie pracy środowiska –selekcja celów –decyzja o formułowaniu planów –strategia którą wybieramy do osiągnięcia celu –kontrolowanie wykonania zadania. Strategia decyzyjna- to system reguł którymi posługuje się osoba będąca w sytuacji decyzyjnej. Stawianie i ujmowanie celów decyzji: cel –powinny być możliwe do osiągnięcia, mogą być długo i krótko falowe. Stawiać można cele równorzędne i hierarchiczne. Ujmowanie alternatyw działania: -świadome i nieświadome preferencje decydenta. Ryzyko: -jest to zbiór możliwych i niechcianych konsekwencji przebiegu działania, uwarunkowanie wolnością wyboru, możliwością kontroli wyniku działania, dystansem czasowym oraz odległością w przestrzeni. Strategia: -zbiór działań prowadzących do wykonania planu, polega na przeanalizowaniu obecnych sytuacji i zmienię, tylko wtedy gdy to konieczne. Zarządzanie strategiczne – to proces budowania organizacji żeby uczynić działania przedsiębiorstwa skuteczniejszym w danym trybie otoczenia.(zachowania proaktywne i reaktywne) Analiza strategiczna – ma na celu identyfikacje szans i zagrożeń w naszym otoczeniu, możliwe jak najszybsze wykrycie nieprawidłowości w działaniu naszej organizacji.
Offline